::KATAKU::

kitA hAnyA iNsAn biAsA yAnG tAk mAmpU uNtuK puAskAn hAtI sEtiAp iNsAn LaiN..yAnG pEntinG kitA tAhU siApA diRi kitA SudAh mEmAdAi

::BILA HATI BERSATU::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 4 April 2012

perSAHABATAN itu INDAH!!

Assalamualaikum semua warga blogger!! yang bukan pun boleh jgk lah..hehe..entry kali nih ziza nak cerita sal SAHABAT.."kenapa ya tiba2 je ziza nak naikkan entry nih?" sebab..ada lah sahabat ziza nih.. "kenapa dengan dia?" biarlah rahsia ye..hehe..ziza kat sini tak nak mengaibkan sesiapa pun..jom lah scroll ke bawah ye..baca dengan TELITI ye..  :)
- Pujangga pernah berkata, "persahabatan yang TIDAK JUJUR umpama meniti BUIH di lautan..Hamparan buih nan memutih, hanya indah di luaran namun melewatinya bererti menuju ke jurang kehancuran..Mencari sahabat sejati bukanlah mudah..ramai yang bersama berkongsi suka, namun kurang yang ingin menemani kita meniti duka..
-Sahabat sejati NILAINYA TIADA BANDINGAN.. Dia ibarat BERLIAN yang terbenam di dasar lumpur.. Meskipun berbalut kekotoran, gemerlap sinarnya terserlah jua..Sahabat sejati juga menjunjung erti setiakawan, kejujuran dan bertanggugjawab..Sama bergembira di waktu senang,  membimbing dan membantu sewaktu diri tergelincir dari batasan..
-Meskipun mungkin MENEGUR ITU MUNGKIN DISALAHTAFSIRKAN, tetapi atas dasar tanggungjawab sebagai sahabat….diteruskannya juga..Sahabat sejati tidak semestinya perlu berada di sisi kita setiap masa..Mungkin dalam setahun, pertemuan dengannya boleh dihitung dengan jari..Namun, hubungan dalaman yang erat terjalin sebati di dalam jiwa..Biarpun jauh, nilai persahabatan yang sedemikian akan tergenggam erat dalam diari ingatan..
MENURUT IMAM GHAZALI, persahabatan itu harus dilandaskan dengan JIWA YANG BERSIH..Malah, Rasulullah S.A.W pernah bersabda:"Tidak sempurna iman kamu jika kamu tidak mengasihi kawan lebih drp kamu mengasihi diri sendiri”..Begitulah besarnya pengertian persahabatan dalam islam bersandarkan konsep persaudaraan..Justeru itu, marilah kita bersama2 merenung dan mengamalkan hak-hak persaudaraan dan persahabatan seperti yang digariskan di dalam Kitab Bimbingan Mukminin- Imam Ghazali ini.
* ziza amik maklumat nih dari sumber yang boleh dipercayai.. renung-renungkan ye.. mungkin ziza pun ada salah dan silapnya, ziza mintak maaf sangat2 kepada yang terasa hati..jujurnya, ziza SAYANGKAN SAHABAT ziza.. *

Dah Baca Jangan Lupa Komen Ye

2 comments:

Cik Tia aka Cik Ungu said...

Nk jmpe shabat sjati yg susah snang dgn kte mmg susah...tp bila dh jmpe hrgailah teman kte itu.... =)

ziza said...

yeah! memang betul..nak jumpe mmg ssh..insya-Allah zza akn hrgai mrka semua.. :)